Podnikateľské koncepcie

Organizácia má v rámci každodenných aktivít komunikovať so svojím okolím, má za prvoradú úlohu zisťovať momentálnu situáciu na trhu, vyhodnocovať ju a snažiť sa zvoliť ten najefektívnejší spôsob pre oslovenie potenciálnych zákazníkov a obchodných partnerov. Zoskupenie všetkých opatrení organizácie sa označuje pojmom podnikateľská koncepcia. Realizácia podnikateľskej koncepcie určuje vzťah organizácie k jej marketingovému okoliu. Poznáme tieto podnikateľské koncepcie:

  1. Výrobková koncepcia
  2. Výrobná koncepcia
  3. Predajná koncepcia
  4. Marketingová koncepcia
  5. Sociálna koncepcia

Výrobková koncepcia

Základom výrobkovej koncepcie je spotrebiteľské uprednostňovanie výrobkov, ktoré sú vysoko kvalitné, dokonale fungujú a majú vynikajúci dizajn. Zákazníci nakupujú len prestížne až luxusné produkty. Za tieto produkty sú ochotný zaplatiť aj mimoriadne ceny. Výrobkovo orientované organizácie sa zameriavajú na produkciu špičkových výrobkov a na ich neustále zdokonaľovanie. Organizácia sa veľmi sústreďuje na konkrétny vlastný výrobok, požiadavkám spotrebiteľov venuje veľmi malú pozornosť. Ponúka na trhu výrobky, ktoré spotrebiteľov neuspokoja, majú malé využiteľné charakteristiky a zbytočné vlastnosti.

Výrobná koncepcia

Výrobná koncepcia vychádza z predpokladu, že spotrebiteľ uprednostní výroby ľahko dostupné a lacné. Organizácie koncentrujú snahu na dosiahnutie vysokej efektívnosti hromadnej výroby pre čo najširší trh. Vyrába vysoký objem výroby za predpokladu dosiahnutia nízkych nákladov na jednu jednotku produkcie a zároveň aj vyšší zisk. Výrobná koncepcia neberie ohľad na skutočné potreby spotrebiteľov. Je aplikovateľná vtedy, ak dopyt prevláda nad ponukou. Spotrebiteľov pri nedostatkových tovaroch zaujíma najmä získanie tovaru a vzhľadom na svoje neuspokojené potreby akceptujú akékoľvek produkty.

Predajná koncepcia

Predajná koncepcia sa zakladá na predpoklade, že spotrebitelia nie sú o výrobcoch dostatočne informovaný, nevedia o nich žiadne informácie a preto spotrebitelia odmietajú ich ponuky. Základom predajnej koncepcie je spotrebiteľov informovať, presvedčiť a prinútiť k nákupu ponúkané produkty. Organizácia je zameraná na komunikáciu a vynakladá podstatné úsilie v oblasti reklamy a propagácie. Buduje vlastné obchodné siete a predajné kolektívy. Organizácie ju využívajú najmä vtedy, ak majú nadbytok výrobných kapacít.

Marketingová koncepcia

Marketingová koncepcia je založená na aktívnom a efektívnom uspokojovaní potrieb spotrebiteľov prostredníctvom poznávania trhov v podobe marketingových prieskumov, prispôsobovania sa trhu, uspokojovaní potrieb, podnecovaniu trhu a ovplyvňovaniu trhu.

Sociálna koncepcia

Sociálna koncepcia vychádza z požiadavky, aby činnosť výrobcov a predajcov viedla k dokonalému uspokojovaniu potrieb zákazníkov, ale aby nemala nepriaznivý vplyv na kvalitu životného prostredia a na fungovanie ľudskej spoločnosti. Snaží sa uviesť do súladu záujmy jednotlivcov s prospechom celej ľudskej spoločnosti a predpokladá kompromisné riešenie vzťahov medzi ziskom organizácie, uspokojovaním ľudských potrieb a záujmami verejnosti.

Princíp orientácie na potreby zákazníka

Základom koncepcií je princíp trvalej orientácie dodávateľského podniku na aktívne a efektívne uspokojovanie potrieb spotrebiteľov. Organizácia sa prispôsobuje spotrebiteľom zameraním na proces vývoja, výroby a predaja produktov.

Komentáre k článku Podnikateľské koncepcie (4)

  1. Poznáme tieto podnikateľské koncepcie: výrobková, výrobná, predajná, marketingová a sociálna koncepcia, každá zameraná na rôzne aspekty podnikania od kvality produktov až po zodpovednosť voči spoločnosti.

  2. Môže byť marketingová koncepcia niekedy škodlivá pre spotrebiteľa, ak je príliš agresívna?

  3. Agresívna marketingová koncepcia môže viesť k manipulácii spotrebiteľského správania a vytváranie zavádzajúcich očakávaní, čo môže negatívne ovplyvniť spotrebiteľov a ich vnímanie značky.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥