Podnik a podnikanie
Slobodné podnikanie je základom trhovej ekonomiky
Podnikanie = sústavná činnosť, ktorú vykonáva samostatne podnikateľ vo vlastnom mene na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku
Podnik= hospodárska jednotka, majúca ekonomickú samostatnosť a právnu subjektivitu, pozostávajúca z hmotných , nehmotných a osobných zložiek podnikania.
Základnou funkciou podniku je jeho podnikateľská funkcia, čiže súbor aktivít orientovaných prednostne na podnikateľský úspech a obmedzenie podnikateľského rizika.
Podnikateľská funkcia závisí od:
- výrobnej funkcie (vytváranie výrobkov a služieb)
- obchodnej funkcie (realizácia produktov za trhové ceny)
- ekonomickej funkcie (transformačný proces)
- sociálnej funkcie (súbor aktivít zameraných na uspokojovanie sociálnych potrieb)
Typológia podnikov: ( podľa kritérií kvalitatívnych a kvantitatívnych)
Podľa veľkosti: malé, stredné, veľké
vlastníctva: súkromné, verejné, zmiešané
predmetu činnosti: výrobné podniky , podniky služieb
organizačnej formy: podniky jednotlivca ( živnosť, SZČO osoby podnikajúce na základe iného ako živnostenského opatrenia: napr. lekári, právnici, notári, drobní roľníci , audítori …..) , obchodné spoločnosti( v.o.s. , k. s.)( s.r.o., a.s. ) , družstvá
Právne formy podnikania
podnik jednotlivca: živnosť (ohlasovacia – voľná, remeselná, viazaná, koncesovaná
obchodné spoločnosti: osobné (v.os., k.s.), kapitálové (s.r.o., a.s.)
družstvá
európska akciová spoločnosť (societas europea- SE, európske združenie hospodárskych záujmov EZHZ, európske družstvo
Financovanie podnikov:
interné zdroje: zisk, odpisy
externé zdroje: úvery, obligácie, dodatočné emisie akcií
obligácia= úverový cenný papier, má stanovenú úrokovú sadzbu a dobu splatnosti
akcia = majetkový CP, ktorý majiteľa oprávňuje podieľať sa na zisku a riadení spoločnosti (znie na meno, alebo na doručiteľa, má podobu kmeňovej, prioritnej, zamestnaneckej akcie)
Oddelenie vlastníctva od riadenia:
Vlastnícke funkcie plnia akcionári priamo (pomocou “kontrolného balíka akcií“ – najefektívnejšia ak mám viac ako 50%, alebo nepriamo(prostredníctvom mechanizmu finančného trhu)
Podnikateľskú funkciu plní manažment – výkonní riaditelia a čiastočne i predstavenstvo
Teórie firmy: ( akým spôsobom sa správanie firmy konštituuje na trhu v podmienkach dokonalej a nedokonalej konkurencie)
Neoklasická analýza: základný pojmový a metodologický aparát, rozpracovaný najmä v súvislosti s teóriou nedokonalej konkurencie. ( prof. Marschal) .
Abstraktno-logický prúd: zásadu maximalizácie zisku nahrádza zásada optimálnej výšky zisku, vznikajú modely manažérskych firiem ( W. Baumol – model optimalizácie zásob) a modely rastu (R . Marris – sledujú optimálne tempá rastu činností v spoločnosti).
Sociálno–ekonomické teórie firmy: sociálne a inštitucionálne aspekty korporácií, „teória zrelých korporácií“ ( J. K. Galbraith).
Behaviorálna teória firmy: motivácia záujmových skupín a rozhodovacie procesy, „agency theory“ (vzťah manažérov a vlastníkov).