Niektoré formy zriadenia systému vyplývajú z potreby centralizovať činnosti vnútropodnikovej dopravy. Ide o zabezpečenie výkonov v oblasti koľajovej dopravy, či cestnej dopravy klasickými automobilmi, pričom je zabezpečená aj údržba dopravných prostriedkov a zariadení.
Z decentralizácie a zlej organizácie vnútropodnikovej dopravy pramení celý rad nedostatkov, ako napr.:
- Roztrieštenosťou vnútropodnikovej dopravy dochádza k poklesu výkonov,
- Zhoršuje sa starostlivosť o dobrý technický stav vozidiel,
- Zhoršuje sa časové využitie vozidiel, hlavne na úkor prestojov,
- Dochádza k nekoordinovanej činnosti, čo má za následok zníženie rastu produktivity práce v podnikovej doprave,
- Likviduje sa často odborný dohľad a kontrola vodičov, zhoršuje sa i technický stav vozidiel a používaných prostriedkov.
Významným článkom rozvoja automatizácie výrobných a obslužných procesov je tzv. doprava vo výrobných systémoch. Prostredníctvom dopravných prostriedkov sa zabezpečuje vnútorný materiálový tok výrobného systému a jeho prepojenie s okolím prostredníctvom vonkajšej závodovej dopravy. Existujú rôzne alternatívy tohto spôsobu dopravy, ktorých výber závisí od konkrétnych podmienok podniku.
Patria k nim nasledovné:
- Dispečerské riadenie – podnik má vytvorené dispečerské stredisko, ktoré na základe telefonických požiadaviek prideľuje dielňam potrebné dopravné prostriedky na určitý počet jázd. Dopravné prostriedky sa vrátia po splnení úloh na stanovište dispečingu.
- Decentralizované riadenie – výrobným strediskom sú pridelené dopravné prostriedky na jednu zmenu, a to podľa vopred nahlásených požiadaviek. Dopravný prostriedok počas zmeny plní úlohy len konkrétnej dielne, ktorej bol pridelený. Tento spôsob je v podnikoch najviac využívaný.
- Riadenie s predpísaným časovým priebehom – východiskom tohto riešenia je rozbor materiálového toku a na základe zistení, ktoré strediská potrebujú prepraviť najväčší objem materiálu, sa im dopravné prostriedky pridelia. Táto alternatíva zabraňuje zhlukovaniu dopravných prostriedkov v tom istom čase a priestore.
- Riadenie s predpísaným časovým priebehom a spätnou kontrolou – dopravné prostriedky sú vybavené vysielačkou a v stanovených časových intervaloch oznamujú svoju polohu, prípadne vzniknuté mimoriadnej stavy. Dispečing vďaka tomu môže flexibilne reagovať a vyrovnávať vznikajúce úzke miesta v doprave.
- Doprava po konštantných trasách – dopravnému riešeniu tohto spôsobu predchádza rozbor materiálového toku. Nevyberajú sa strediská s najväčším prepravným objemom ako pri predchádzajúcej alternatíve, ale objekty nachádzajúce sa v smere hlavného toku. Na základe toho sú navrhované dopravné trasy, teda uzavreté poradie stredísk, medzi ktorými postupne prechádza dopravný prostriedok a realizuje požiadavky na dopravu. Čas príchodu na jednotlivé pracoviská nie je pevne stanovený. Určený je len počet prejazdov po každej trase.
- Doprava podľa plánu – výpočtovou technikou sa stanoví poradie a časový priebeh realizovania prepravy konkrétnym dopravným prostriedkom na nasledujúci deň podľa nahlásených požiadaviek na dopravu. Využitie výpočtovej techniky prináša výhody ako použitie metód operačnej analýzy a minimalizácia najazdených kilometrov.
- Dispečerské riadenie – dispečing je telefonicky spojený s výrobnými strediskami a prostredníctvom rádiostanice s dopravnými prostriedkami. Zároveň narába s panelom, ktorý znázorňuje aktuálnu polohu dopravných prostriedkov. Ak vo výrobnom stredisku vznikne požiadavka na dopravu, stredisko to oznámi dispečingu, ktorý pošle výrobnému stredisku voľný dopravný prostriedok nachádzajúci sa najbližšie k miestu určenia.
- Doprava podľa plánu odvodeného z operačného plánu výroby – z operačných plánov výroby jednotlivých dielní sa odvodzuje optimálny plán dopravy pre všetky dopravné prostriedky. Na základe toho sú realizované dopravné úlohy.
Dupaľ, A. : Logistická podpora výrobného procesu. Vydavateľstvo EKONÓM, Bratislava 2002, str. 136