Globálne strategické podnikateľské jednotky (Global Strategic Business Units – GSBU) slúžia na vytváranie globálnych celosvetových používaných značiek a produktových radov. Možno tak účelnejšie vynakladať predovšetkým marketingové náklady.
Charakteristika globálnych SBU
Globálne strategické podnikateľské jednotky sú charakteristické hlavne:
- zamerané sú na konkrétne výrobkové trhové kombinácie, teda na určitú skupinu výrobkov pre konkrétnych zákazníkov a ich potreby, zameriavajú sa na špecifický trh charakteristický určitou veľkosťou požiadavky a dynamiku rastu,
- majú špecifický okruh konkurentov,
- majú častejšie externé väzby (vzťahy k trhu, konkurencií,…),
- možno pre ne stanoviť dlhodobé strategické ciele a strategický plán na ostatných podnikateľských jednotkách relatívne nezávislý,
- majú svoje vedenie, svojho manažéra, ktorý zodpovedá za strategické plánovanie (tvorbu SP pre celosv. trh), marketingový výskum, vývoj nových produktov, výrobu a ziskovosť.
Centrá zdieľaných služieb – Global Business Services
Odborníci špecialisti z jednotlivých oblastí činnosti a krajín sú zlučovaní do medzinárodných tímov – centrá zdieľaných služieb (GBS – Global Business Services) – koncentrujú a ďalej rozvíjajú špecifické znalosti a know-how. To sa následne rozširuje do všetkých častí korporácií (sú tu prijímaný len tí najvýkonnejší a najlepší, ktorí zabezpečia transfer know-how,napr. do novo zakladaných DS v nových regiónoch).
Centrálne korporatívne funkcie
Centrálne korporatívne funkcie sa týkajú uskutočňovania strategických analýz a tvorby firemnej vízie a stratégie, tzn. Predovšetkým oblastí z marketingu, controllingu a financovania. Najčastejšie ide o nasledujúce korporatívne funkcie:
- Rozhodovanie o zásadných investíciách:
- tvorba marketingovej stratégie
- rozvoj ľudského kapitálu
- personálna stratégia
- rozvoj riadiacich pracovníkov
- Finančný a investičný manažment
- Strategický controlling
- strategické plánovanie a kontrola
- Nákup a predaj kapitálových účasti
- Rozhodovanie o spôsobe získavania kapitálu
- Riadenie príjmovej a výdajovej politiky (clearingové miesto, vnútrokoncernová banka)
- Rozhodovanie o zásadných investiciách
- Tvorba marketingovej stratégie
- Právne služby a právne poradenstvo
- Daňové otázky a daňové poradenstvo
- Public relations a sponzoring
- Centrálne účtovníctvo
- konsolidácia ročných uzávierok dcérskych spoločností
- obchodná bilancia
- ročná výročná správa
- interná revízia
- Výhodná centralizácia ďalších aktivít, popri spoločných firemných činnostiach často ide o:
- spoločný nákup a poskytovanie nakúpených komodít dcérskej spoločnosti
- nakupovanie služieb od vonkajších špecializovaných subjektov (napr. udržovanie informačného systému), realizovanie prostredníctvom „outsourcingu“